خرید زعفران قائنات

/ / بلاگ

خرید زعفران قائنات

زعفران سرگل قائنات اصل

زعفران سرگل قائنات یکی از نمونه های عالی زعفران ایران است که به دلیل عطر و طعم ویژه و دلپذیر و رایحه قوی در داخل و خارج کشور طرفداران زیادی دارد. افرادی که قصد خرید زعفران را دارند اغلب از خود می پرسند زعفران مرغوب چه ویژگی هایی دارد و از کجا می توان فهمید زعفرانی که می خریم اصل سرگل است؟

                                                               زعفران سرگل قائنات

در این مورد باید توضیح دهیم که زعفران سرگل یکی از نمونه های زعفران ممتاز است که از جدا کردن کلاله قرمز رنگ زعفران از بخش ریشه، سفیدی و بخش های نارنجی رنگ تهیه می شود. از این رو در مرحله فراوری بسته به کیفیت کار ممکن است مقداری از ریشه زعفران همراه کلاله باقی بماند که بر این مبنا انواع محصول رده بندی می شود.

زعفران سرگل قائنات مرغوب

مسلما هر چه میزان این بخش های روشن تر در ساختار زعفران کمتر باشد کیفیت زعفران بیشتر شده و به تبع قیمت آن بالاتر می رود. ریزی یا درشتی رشته های کلاله و ضخیم بودن آنها نیز از عوامل تاثیرگذار در قیمت زعفران و استقبال خریداران است.  اگر رشته های کلاله بلند و ضخیم باشد و به عبارتی زعفران قلم درشت سرگل باشد که رنگ قرمز یکدستی دارد بهترین نوع زعفران سرگل نامیده می شود.

زعفران سرگل قائنات همانطور که از نامش برمی آید از منطقه قائنات خراسان جنوبی برداشت شده و پس از مراحل فراوری بر اساس روش های اصولی استانداردسازی بسته بندی شده و به نقاط مختلف کشور فرستاده می شود. افرادی که در آشپزی از زعفران سرگل استفاده کرده اند تفاوت های بسیار زیاد آن را در رایحه و رنگ دهی کاملا تشخیص می دهند.

این بسته بندی های زعفران به صورت مثقالی یا گرمی و یا بر طبق سفارش مشتری بسته بندی می شود. البته امکان خرید زعفران به صورت کیلویی هم فراهم است و هیچ محدودیتی برای خرید زعفران به صورت فله یا بسته بندی وجود ندارد. توجه داشته باشید که زعفران سرگل رنگ کاملا قرمز و سیر دارد اما هنگامی که رشته های آن را در آب قرار دهید به سرعت رنگ پس نمی دهد و به آرامی رنگ باز می کند.

زعفرانهایی که رنگ خود را به سرعت از دست می دهند و بی رنگ می شوند احتمالا نمونه های تقلبی هستند. زعفران سرگل به دلیل اینکه بیشترین میزان رایحه اصیل زعفران قائنات را در خود دارد بسیار مورد توجه مشتریان داخلی و خارج از کشور است.

خرید زعفران قائنات

 خرید زعفران قائنات در حال حاضر اولین اولویت خریداران عمده زعفران، بانوان ایرانی و آشپزهای حرفه‌ای  است. آوازه این محصول حتی از مرزها هم فراتر رفته و جای تعجب ندارد که حالا به خیلی از نقاط دنیا صادر می‌شود. رنگ سرخ آتشین در کنار عطر و طعم بی‌نظیر موجب شده بانوان خوش‌سلیقه و آشپزها وابستگی شدیدی به استفاده از آن پیدا کنند، به ‌طوری‌که غذای ایرانی بدون زعفران اصیل قائنات قابل ‌تصور نیست.

                                         خرید زعفران قائنات

 با توجه به این‌که این نوع زعفران عیار رنگ دهی برابر با ۲۷۰ دارد اولین انتخاب برای صادرات است. شرایط آب‌وهوایی و اقلیم و کیفیت متفاوت خاک در قائنات موجب شده بهترین منطقه برای کشت این محصول باشد علاوه ‌بر این میزان بارندگی کم در این منطقه با پرورش گیاه زعفران بسیار سازگار بوده و مرغوب‌ترین محصول را حاصل می  کند.

 زعفران دست‌چین شده قائنات از دل گل‌های بنفش زعفران با عطر و طعم‌های عالی دل هر آدمی را می‌برد. مشخصه مهم در خرید زعفران قائنات

 باید توجه داشته باشید که در هنگام خرید زعفران قائنات آن را با نمونه‌های تقلبی و برندهای جعلی اشتباه نگیرید زعفران سرگل دارای تارهای سالم و کشیده‌است که رنگ آن قرمز یکدست بوده خرد شدگی و شکسته‌ای در تارهای آن دیده نمی‌شود. در ضمن قلم‌های زعفران هیچ‌گونه سفیدی و حالت پوشالی ندارد. در صورتی ‌که زعفران بخش‌های دیگری مانند پوشال و دسته را در خود داشته باشد در انواع درجه ۱ و ۲ و ۳ دسته‌بندی می‌شود.

 زعفران سرگل قائنات یکی از نمونه‌های بسیار پرفروش و پرطرفدار بازار است. به‌ طورکلی انواع متفاوتی از زعفران برمبنای نوع برداشت و پاک‌سازی به بازار عرضه می‌شود که شامل زعفران سرگل، زعفران دسته، زعفران پوشال و دختر پیچ است. همه این انواع در زمره زعفران‌های قائنات قرار می‌گیرد. زعفران قائنات که در خراسان جنوبی کاشت و برداشت می‌شود حاصل زحمات شبانه‌روزی کشاورزان است که تلاش می‌کنند زعفران را با بهترین کیفیت ممکن و بدون تغییر در عطر و طعم به دست مشتریان برسانند. برای برداشت هر ۳۱ گرم زعفران قائنات که معادل ۱ اونس زعفران سرگل است باید حدود ۷ هزار گل زعفران پاک‌شده و جداسازی شود.

تشخیص زعفران قائنات

برای شناسایی زعفران قائنات روش های مختلفی وجود دارد اما ساده ترین راهکار این است که یکی از تارهای زعفران را بچشید؛ اگر طعم شیرین داشته باشد زعفران اصل نیست. زعفران واقعی طعمی ندارد و حتی گاهی کمی تلخ مزه است.

زعفران سرگل ناب

شاید این سوال برایتان پیش بیاید که زعفران سرگل دیگر چه نوع زعفرانی است؟ در پاسخ باید بگوییم که بهترین و مرغوب ترین نوع زعفران که در مصارف خانگی و صادرات استفاده می شود زعفران سرگل است. به بیان دیگر در این نوع از زعفران خبری از ریشه و زردی زعفران نیست و قدرت رنگ دهی عالی دارد.

این نوع از زعفران معمولا شناخته شده ترین نوع در میان مشتریان و مصرف کنندگان است و با وجود قیمت مناسبی که نسبت به کیفیتش دارد خریداران آن را بیشتر ترجیح می دهند.

                                                  زعفران سرگل

روش تهیه زعفران سرگل

این نوع از زعفران در نتیجه فرآیند پاک کردن، الک کردن و جداسازی دختر پیچ(دسته) یا پوشال به دست می آید و تنها چیزی که در آن مشاهده می کنید کلاله زعفران است. با توجه به اینکه در مراحل پاک کردن زعفران و جدا کردن دختر پیچ و پوشال امکان شکستگی در زعفران وجود دارد ممکن است در سرگل زعفران مقداری نرمه و شکسته زعفران هم مشاهده کنید که از کیفیت آن نمی کاهد.

تشخیص مرغوبیت زعفران

شناخت دقیق مرغوبیت زعفران کار دشواری است و معمولا کشاورزان بهتر از هر کس دیگر می توانند انواع ممتاز را شناسایی کنند اما زعفران سرگل به طور معمول چند شاخصه مهم دارد. همانطور که اشاره شد عدم وجود رشته های سفید رنگ ریشه و پوشال و همچنین طول کلاله نشان دهنده زعفران اصل سرگل است.

زعفران سرگل و موارد استفاده

انواع درجه یک زعفران باید عیار رنگ دهی بیشتر از نگین سوپر داشته باشد. زعفران سرگل معمولا از انواع زعفران هایی که در بازار عرضه می شود رنگ دهی مطلوب تری دارد و به نسبت قیمت مناسبی دارد. این محصول معمولا برای مصارف خانگی و آشپزی و رستورانها بسیار پرطرفدار است.

بهتر است این محصول درجه یک را از فروشگاههای معتبر خریداری کنید که به طور مستقیم با کشاورزان زعفران کار در ارتباط هستند.

قیمت زعفران سرگل

قیمت این مدل از زعفران را معمولا برمبنای میزان شکستگی و نرمه هایی که دارد و کوچک و بزرگ بودن کلاله ها محاسبه می کنند. هر چه زعفران نرمه کمتری داشته و قلم های آن درشت تر و بلندتر باشد قیمت بالاتر است. البته با وجود اینکه انواع با نرمه و شکستگی بیشتر قیمت مقرون به صرفه تری دارند، اما تفاوت چندانی در میزان عطر و طعم و عیار رنگ دهی ندارند. به هر حال زعفران سرگل مرغوب ترین نمونه زعفران ممتاز در بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *