تفاوت زعفران اصل و تقلبی / انواع زعفران

/ / بلاگ

تفاوت زعفران اصل و تقلبی

  دانستنی هایی در مورد زعفران

زعفران یکی از ادویه های با ارزش و پر خواص است که در مقایسه با سایر ادویه ها محبوبیت بسیار بالایی دارد به گونه ای که از این محصول به نام طلای سرخ و پادشاه ادویه ها یاد می شود. تنوع زعفران بالا می باشد و این تنوع براساس کیفیت و محل تولید آن است. زعفران قائنات یکی از زعفران های تولیدی منطقه قائنات در استان خراسان جنوبی است که بالاترین کیفیت را دارد و برای همه ما شناخته شده است و حتما اسم آن بارها به گوش همه ما خورده است. خوشبختانه شرایط آب و هوایی برخی از مناطق ایران و خاک مناسب و مراقبت های ویژه سبب تولید چنین زعفرانی در این منطقه شده است. در این مقاله به معرفی مشخصه های زعفران قائنات و کاربرد و خواص آن می پردازیم.

زعفران قائنات

 معرفی مهمترین خواص زعفران

زعفران یکی از ادویه هایی است که از دیرباز مورد استفاده قرار گرفته است ولی آگاهی بیشتر از خواص و مزایای این طلای سرخ تقاضا برای خرید آن را بالا برده به گونه ای که زعفران هم به یکی از محصولات اصلی در سبد خرید هر خانوار جای دارد و با توجه به خواص دارویی و غذایی بالایی که دارد متخصصان طب جدید و طب سنتی و کارشناسان تغذیه مصرف آن را تاکید می کنند. از مهمترین خواص آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تقویت کننده سیستم ایمنی بدن
  • مناسب در جهت بهبود پوست و مو
  • کاهنده دردهای دوران قاعدگی
  • مبارزه با سرطان
  • هضم کننده غذا
  • کمک به گردش خون
  • مناسب برای افراد  دیابتی
  • تقویت کننده قوای جنسی و …. تنها بخشی از خواص این ماده با ارزش است و مسلما خواص این ماده بسیار فراتر از موارد گفته شده است که از بحث ما خارج است.

طلای سرخ ایران

کاربرد زعفران قائنات

هر زمان که صحبت از زعفران می شود همه ما یاد غذاهای خوشمزه و خوش طعم می افتیم در حالی که کاربرد زعفران فقط مختص به تهیه مواد غذایی ( صنایع غذایی ) و استفاده در رستوران ها نیست و امروزه در صنایع مختلف از این محصول استفاده می شود. در بحث صنایع دارویی، تولید بسیاری از لوازم آرایشی ، و مصارف صنعتی زعفران نقش و کارایی بسیار بالایی را دارد. اما می توان گفت که بیشترین کاربرد این ماده در صنعت غذایی و تولید انواع شیرینی ها، شربت ها و سایر مواد غذایی است.

فاکتورهای تاثیرگذار بر کیفیت زعفران

همه ما برای خرید هر نوع ماده ای به دنبال با کیفیت ترین ماده می گردیم و در قبال هزینه ای که پرداخت میکنیم دوست داریم که محصول خریداری شده ما از کیفیت بالایی برخوردار باشد. و از آنجایی که زعفران هم جزو ادویه های گران است این دغدغه برای بسیاری از ما در حین خرید وجود دارد که محصول با کیفیت خریداری کنیم اما لازم است که بدانیم این کیفیت تحت تاثیر چه فاکتورهایی است. مهمترین این فاکتورها عبارتند از

  • شرایط آب و هوایی و نوع خاک
  • شیوه مراقبت در زمان کاشت، داشت و برداشت
  • سلامت پیازچه
  • نحوه خشک کردن
  • نحوه چیدن زعفران  چیدن کلاله و …. از مهمترین فاکتورهای تاثیرگذار بر کیفیت زعفران تولیدی است.

زعفران

انواع زعفران

تفاوت زعفران اصل و تقلبی

تنوع زعفران های تولیدی در ایران بالا می باشد اما یکی از باکیفیت ترین این زعفران ها زعفران قائنات است. زعفران تولیدی شهرستان قائنات شهرت جهانی دارد قدرت رنگ دهی بسیار بالا، کلاله سالم و بدون فرخوردگی، خوش طعم و عطر بودن و … از مهمترین مشخصه های بارز زعفران قائنات است که محبوبیت بسیار بالایی دارد و سبب شده بازار خرید و فروش آن نه تنها در ایران بلکه در سایر کشورهای جهان رونق بسیار زیادی داشته باشد. زعفران سرگل، زعفران نگین، زعفران ممتاز قائنات و … از مهمترین زعفران های تولیدی کشور است که از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند.

  • زعفران قائنات سوپر نگین
  • زعفران قائنات دسته یا دختر پیچ
  • زعفران قائنات نگین
  • زعفران قائنات سرگل ممتاز
  • زعفران قائنات پوشال و … انواعی از زعفران های تولیدی قائنات است که خرید و فروش بالایی دارند.

فروشگاه اینترنتی زعفران قائنات

فروشگاه اینترنتی زعفران قائنات با فروش اینترنتی زعفران ممتاز و با کیفیت قائنات این امکان را فراهم آورده که افراد بدون صرف هزینه و وقت اضافی زعفران اصل و با کیفیت خود را با اطمینان خاطر سفارش دهند و در کمترین زمان موجود درب منزل تحویل بگیرند. قیمت زعفران قائنات که بر روی سایت این فروشگاه قرار دارد به صورت لحظه ای به روز رسانی می شود. بسته بندی شیک و مناسب، کیفیت بسیار بالای زعفران فروشی، قیمت مناسب و به صرفه از دیگر مزیت های خرید از این فروشگاه معتبر است که مهمترین رسالت خود را بر پایه رضایت مشتری و فروش محصولات اصل و باکیفیت قرار داده است.

تفاوت زعفران اصل و تقلبی / انواع زعفران

روش های نگهداری زعفران قائنات

در سال های اخیر نوسانات بازار ارزی بسیار شدید شده و برخی از مشتری ها مقدار بیشتری از محصولات را خریداری می کنند زیرا ترس از افزایش قیمت برخی از محصولات دارند. برای افرادی که خرید زیادی از زعفران را انجام می دهند این سوال مطرح می شود که چگونه می توانند این محصولات را برای مدت زمان طولانی نگهداری کنند بدون اینکه کیفیت آن کاهش پیدا کند.

بهترین مکان برای نگهداری زعفران محیط کاملا خنک و خشک و تاریک است زیرا گرما و نور بعد از مدتی سبب کاهش طعم و رنگ زعفران می شود و شیوه نگهداری زعفران برای شهرهایی که رطوبت بالایی دارند متفاوت می شود و بهتر است زعفران را در یخچال نگهداری کنند و اینکه در ظرف های دربسته نگهداری شود و اینکه ماندگاری زعفران پودر نشده در مقایسه با زعفران های پودری بالاتر می باشد و توصیه می شود که زعفران های پودری زیاد خریداری نشود.

 بسته بندی زعفران باید به گونه ای باشد که هیچ نوع راهی برای نفوذ هوا وجود نداشته باشد. و یکی دیگر از نکاتی که باید در استفاده از زعفران در نظر داشت این است که نباید زعفران زیاد دم بکشد زیرا در صورت طولانی شدن پروسه دم کشیدن زعفران عطر و بوی خود را از دست می دهد زیرا با  این کار اسانس زعفران تبخیر می شود  کیفیت خود را تا حدودی از دست می دهد. و نکته دیگری که باید در مصرف آن در نظر داشت که به میزان مناسب استفاده شود و زیاده روی در مصرف زعفران ممکن است برای بدن مناسب نباشد.

زعفران قائنات از گونه های گیاهی ارزشمند برای مصرف می باشد که سبب خوش طعم شدن و خوش رنگ شدن غذا، نوشیدنی و… می شود و همچنین در ترکیب خود سرشار از املاح مغذی می باشد که برای سلامتی بسیار مفید است که با چنین مزیت هایی توانسته مورد محبوبیت خوراکی افراد زیادی قرار گیرد و فروش بالایی در بازار داشته باشد.

برای خرید زعفران قائنات اصل با قیمت مناسب، می توانید مجموعه اینترنتی حاضر را که بزرگ ترین فروشنده زعفران در سطح کشور می باشد، برای خرید انتخاب کنید و سفارش دهید.

تفاوت زعفران اصل و تقلبی / انواع زعفران

طعم خوش غذا با زعفران قائنات

همانطور که می دانید از زمان گذشته تا به امروز توسط اطبا و پزشکان مصرف گیاهان دارویی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری ها و درمان امراض مختلف توصیه می گردد، زیرا گیاهان دارویی فاقد هر گونه ماده نگهدارنده یا افزودنی در ترکیب خود می باشند.

گیاهان دارویی دارای طیف گسترده ای از انواع مختلف هستند که از نظر طعم، رنگ، شکل، خواص درمانی، منطقه و فصل رویش با یکدیگر تفاوت دارند و همچنین در ترکیب غذا و نوشیدنی های مختلف مورد استفاده افراد قرار می گیرند.

زعفران از جمله گیاهان دارویی ارزشمند و مغذی می باشد که به نام طلای سرخ نیز شهرت دارد، زیرا علاوه بر طعم، رنگ و عطر فوق العاده ای که دارد، همچنین خواص درمانی ارزشمندی را برای سلامتی مصرف کننده به ارمغان می آورد که در سراسر نقاط جهان مخاطبان بسیاری دارد.

البته که زعفران دارای انواع مختلف است زیرا در مناطق مختلف کشور کشت و تولید می شود که زعفران قائنات از مرغوب ترین نمونه ها شناخته شده است، در ادامه این بخش همراه ما باشید تا با نحوه کشت و تولید زعفران قائنات آشنا گردید.

تفاوت زعفران اصل و تقلبی / انواع زعفران

آشنایی با نحوه کاشت و تولید زعفران قائنات:

  • ابتدا در مهرماه یا آبان ماه زمین های کشاورزی را با کودهای حیوانی آماده می کنند و پیازهای زعفران را که از قبل خریداری شده در عمق 10 تا 15 سانتی متر به فاصله 15 سانتی متر از یکدیگر می کارند.
  • پس از کاشت پیازهای زعفران، زمین را به صورت منظم آبیاری می کنند.
  • پس از یک سال بعد از کاشت پیازها، گل های زعفران در آبان ماه و آذرماه از زیر زمین رشد می کنند که دارای گلبرگ های بنفش است و رشته های قرمز رنگ زعفران را احاطه کرده اند.
  • پس ار روییدن گل ها، کشاورزان فعال در این حیطه کاری گل ها را برداشت می کنند و به کارخانه های مربوطه برای پاک کردن و خشک کردن می فرستند.
  • پس از خشک کردن رشته های زعفران را در بسته بندی پلاستیکی پلمپ شده قرار می دهند.

انواع زعفران قائنات:

  • زعفران نگین
  • زعفران پوشال
  • زعفران دخترپیچ و…

البته که طعم، رنگ و خواص تمامی زعفران های نام برده شده همانند یکدیگر است و فقط در نحوه پاک کردن تفاوت دارند.

همه چیز در مورد زعفران

زعفران سرگل چیست؟ این زعفران چه خصوصیاتی دارد؟ برای خرید اینترنتی این محصول با کیفیت به چه سایت معتبری مراجعه کنیم؟ پس تا پایان این مطلب مفید ما را همراهی نمایید تا شما را بیشتر با این محصول آشنا نماییم.

در واقع این نوع زعفران یکی از رایج ترین و در عین حال پرمصرف ترین انواع زعفران ها می باشد. بیشتر مصرف کنندگان زعفران سرگل را برای خرید انتخاب می نمایند. زیرا قیمت آن در قیاس با سایر نوع زعفران های دیگر ارزان تر می باشد. این نوع از زعفران بدون ریشه یا قسمت زردی است و رنگ بسیار زیبا و شفافی دارد.

زعفران سرگل

روش تهیه ی زعفران سرگل به چه صورت است؟

تفاوت زعفران اصل و تقلبی

جالب است بدانید که این نوع زعفران به روش الک کردن یا پاک کردن دختر پیچ یا پوشال بدست می آید. در این نوع فرآیند یعنی تبدیل کردن زعفران پوشال به زعفران سرگل، ممکن است که کلاله بشکند به همین علت در این نوع زعفران، زعفران نرم یا شکسته دیده می شود. بر همین ترتیب میزان زعفران شکسته و میزان نرمه ی در آن به درجات مختلفی مثلاً درجه یک و درجه پایین تر تقسیم بندی می شود.

 برخی از ویژگی های زعفران درجه 1 عبارتند از:

  •  کلاله بایستی بدون ریشه یا ذره ‌ای زردی باشد.
  • قرمز بسیار خوشرنگ باشد.
  •  در زعفران سرگل از نوع درجه یک رشته های آن از هم جدا هستند.
  •  کلاله ها بایستی حالت چسبندگی نداشته باشد.

تشخیص مرغوب بودن نوع زعفران اصل کار بسیار سخت و دشواری است. با دو شاخص اصلی ( طول کلاله  و همچنین تکه های سفید با زعفران مخلوط نباشند و رنگ قرمز دارند) تعیین می شود. این دو شاخص مهم به عنوان عیارسنجی زعفران می باشد و بر اساس این دو معیار، عیار سنجی می گردد. طبق این عیارسنجی زعفران به سه درجه تقسیم بندی خواهد شد.


زعفران سرگل

تفاوت زعفران پوشال و سرگل در چیست؟

تفاوت زعفران اصل و تقلبی

در واقع تفاوت اصلی زعفران پوشال با سرگل، در میزان خامه و کلاله ی زعفران است. رنگ دهی این دو نوع زعفران را متفاوت نموده است. کیفیت زعفران سرگل بسیار عالی است. میزان تقلب در آن  بسیار فراوان است. جهت تشخیص اصل بودن این نوع زعفران روش های فراوانی است. در متن زیر به برخی از این موارد به طور خلاصه می پردازیم:

 در هنگام خرید زعفران  توجه نمایید که رنگ کلاله ی آن قرمز تیره باشد.

  برای تشخیص اصل نبودن و بودن زعفران چند کلاله ی آن را داخل آب بریزید و کمی منتظر بمانید، اگر رنگ آن قرمز شفاف و خوشرنگ  باشد، قطعا زعفران است

 یکی دیگر از روش های راحت جهت تشخیص زعفران استفاده نمودن از کاغذ است. در ابتدا یک کاغذ را تا کرده و مقدار کمی کلاله  داخل آن بریزید، زعفران اصل چربی ندارد و چربی پس نمی دهد.

 یکی دیگر از روشهای راحت جهت تشخیص زعفران اصل اینکه می توانید مقداری زعفران را بجوید اگر زعفران طعم تلخی داشت، زعفران اصل است.

نحوه ی خرید زعفران اصل از فروشگاه اینترنتی

همانطور که شما عزیزان میدانید این روزها بیشتر محصولات مانند زعفران فروش اینترنتی دارند. زیرا در خرید اینترنتی به دلیل حذف کردن واسطه ها، بسیار مقرون به صرفه تر می باشد. زعفران سرگل به دلیل کیفیت بسیار خوب و قیمت مناسبی که دارد، مشتریان فراوانی به خود جذب کرده است. فروشگاه ما فروش اینترنتی زعفران را به صورت خرده و عمده فروشی در اختیار عموم قرار داده است.

در نهایت چنانچه قصد خرید زعفران اصل را با قیمت های بسیار مناسب دارید به وب سایت ما به نشانی  مراجعه نمایید.

چرا زعفران قائنات؟

آیا چیزی در مورد زعفران قائنات میدانید؟ جهت خرید این ادویه پر خاصیت به چه سایتی مراجعه کنیم؟

در این مطلب راهنمای خرید زعفران قائنات، تمامی موارد مهمی که قبل از خرید این ادویه ی پرخاصیت لازم است تا بتوانید بهترین و با کیفیت ترین زعفران را خریداری کنید اشاره خواهیم کرد. زعفران ادویه ی بسیار گرانبهایی است که به طلای سرخ لقب گرفته است. در کشور ما همچنین بسیاری از مناطق جهان کاربرد و استفاده زیادی دارد. شهرستان قائن به دلیل مرغوبیت بالای زعفرانی که دارد، به شهرت بسیار زیادی رسیده و در تمام دنیا شناخته شده است به همین علت بسیاری از مردم معتقد هستند که شهرستان قائن پایتخت زعفران است. در کشور ما سال سوم و سال چهارم زمین های زعفران مناسب ترین زمان برای برداشت زعفران هستند. اگر واقعاً تمایل دارید که از مزارع زعفران قائنات بازدید نمایید، باید به شهرستان بیرجند بروید که پایتخت استان خراسان جنوبی می باشد و پس از آن، این مزارع زیبا و دیدنی را در جاده قائن مشاهده نمایید.

زعفران قائنات

ویژگی و خواص زعفران قائنات

ویژگی هایی همچون خلق و خوی و ایجاد حس نشاط در مصرف کننده و استفاده کردن از ویتامین های ارزشمند موجود در این گیاه همانند ویتامین های   AوC  ،آهن و منیزیم از مهمترین و با ارزش ترین خصوصیات زعفران قائنات  میباشد. البته خصوصیات خوب این زعفران به این چند مورد ختم نمی شود، بلکه خاصیت و خواص دارویی این گیاه با ارزش، بی شمار می باشد. از جمله خواص بسیار زیاد این زعفران، می‌ توان به گل این گیاه با ارزش اشاره کرد که در درمان تعداد زیادی از بیماری ها موثر می باشد. از جمله دیگر خواص زعفران می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش فشار خون: آنتوسیانین موجود در گلبرگ زعفران، دارای خاصیت بسیار زیادی می باشد و در کاهش فشار خون بسیار موثر می باشد
  • بیماری های قلبی: این گیاه خاصیت آنتی اکسیدانی دارد که در حفظ و سلامتی قلب و عروق بسیار مفید می باشد
  • و از دیگر خواص این زعفران، می ‌توان به ضد سرطان بودن و جلوگیری از نابینایی و همچنین تسهیل در سیکل قاعدگی می اشاره کرد. اگر به دنبال بهترین نوع زعفران هستید که  از لحاظ کیفیت بسیار عالی باشد، تمام خصوصیات موجود در زعفران را داشته باشد و از همه مهمتر دارای قیمت مناسب و مقرون به صرفه باشد، به جرات می توان گفت زعفران قائنات بهترین نوع زعفران است که تمام این ویژگی و خصوصیات را دارد.


زعفران قائنات

روش تشخیص اصل بودن زعفران قائنات

ساده ترین روش برای تشخیص اصل بودن این نوع زعفران این است که شما با چشیدن مقدار بسیار کمی از زعفران می توانید بدانید که این ادویه پر خاصیت آیا بدون طعم است یا طعم دارد. زعفران قائنات اصل طعم  خاصی ندارد و بویی شبیه به بوی یونجه و یا حتی بویی شبیه به بوی عسل دارد. اما در حقیقت همه خریداران این محصول، این تجربه را ندارند و تشخیص اصل بودن زعفران برای آنها کمی دشوار و سخت بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *