ترکیبات مهم موجود در زعفران

/ / بلاگ

ترکیبات مهم موجود در زعفران

تاریخچه زعفران در کشور ایران و جهان

در این محتوا تمام تلاش ما بر این است تا تاریخچه و همچنین خصوصیات زعفران قائنات را مورد بررسی قرار دهیم پس تا آخر این مقاله همراه ما باشید. اینکه ما راجع به تاریخچه ی زعفران در ایران اطلاعات داشته باشیم امری بسیار مهم است و باید آن را منتشر کنیم تا تمام مردم کشور ما از تاریخ و خواص این گیاه باارزش مطلع شویم.

تاریخچه زعفران قائنات

زعفران از جمله ادویه های باارزشی است که برای تاریخ و تمدن ایران یک افتخار محسوب می شود. نام علمی این نوع ادویه گران قیمت کروکوس ساتیوس است که از خانواده زنبقیان به حساب می آید. واژه زعفران عربی و به احتمالی معرب است که تاریخچه ی آن در منبع های پهلوی به کرکم یا پارسی شناخته شده است. نواحی شرقی کشور ایران این نوع ادویه را با اسم زاپران می شناختند و زاپران به معنی سقط جنین است چرا که استفاده زیاد آن توسط بانوان باردار باعث سقط جنین آنها می شود. بعضی از محققان بر این باورند که خاستگاه اولیه زعفران ایالت ماد کشور ایران است اما در برابر این محققان، محققین دیگری هم معتقدند که مبدا زعفران آسیای صغیر، یونان، ترکیه و ایران است. در حقیقت این ایرانی های غیور بودند که جهان را با این طلای سرخ آشنا کردند چون ایرانی ها زعفران را به مناطقی همچون یونان، چین، روم، کشورهای عربی و . . . فرستادند و این کشورها را با آن آشنا کردند. همچنین مردم ایران در اوایل قرن اول تا اواخر قرن چهارم هجری قمری، روش کشت زعفران را به مردم مدیترانه یاد دادند. خاستگاه زعفران در ایران همدان است حتی رودآور که از شهرهای تویسرکان است مهمترین منبع برای کشت زعفران به شمار می رود. در ادامه این مطلب سعی داریم خصوصیات زعفران قائنات را برای شما شرح دهیم امیدوارم سودمند و مفید واقع شود.

مهمترین خصوصیات زعفران قائنات چیست؟

مرغوبیت و کیفیت زعفران قائنات علاوه بر کشور ایران در تمام جهان شناخته شده است. مرغوبیت بالای زعفران ممتاز قائنات سبب شده است تا سایر زعفران های مناطق دیگر برای عرضه شدن با اسم زعفران قائنات به فروش روند اما ما در اینجا می خواهیم دلیل معروف بودن و خصوصیات زعفران قائنات را بدانیم.

تشخیص زعفران اصل از تقلبی

مهمترین راه تشخیص زعفران اصل قائنات از زعفران تقلبی این است که ابتدا زعفران را بچشید اگر مزه ی شیرین و کمی تلخ داشت زعفران اصل است و دوم اینکه رنگ زعفران نباید زیاد براق و روشن باشد. کلاله زعفران باید سرشاخه ای شیپوری شکل داشته باشد و در غیر این صورت زعفران تقلبی است. دقت داشته باشید که گلرنگ را به جای زعفران خرید نکنید حتی می توانید از راه بو کردن اصل و تقلبی بودن زعفران را بفهمید چرا که زعفران قائنات اصل دارای عطری تازه و تند است. راه دیگر تشخیص زعفران اصل این است که سرعت رنگ دهی آن نباید سریع باشد یعنی به سرعت رنگ خود را پس ندهد و اگر در آب سرد سریع رنگ پس داد نشانه ی خوبی نیست. اگر متوجه شدید که وزن زعفران نسبت به مقدار آن خیلی سنگین تر است بدانید که افراد سودجو اسپری نوشابه، عسل، نمک و یا شکر به آن اضافه کرده اند. چرب بودن زعفران هم نشان از تقلبی بودن آن است بنابراین هنگام خرید می توانید مقداری از زعفران را میان دستمال کاغذی یا کاغذ فشار دهید اگر روی دستمال کاغذی چربی مشاهده کردید زعفران اصل نیست ولی اگر زعفران سریع خرد و پودر شد زعفران اصل قائنات است.

خصوصیات زعفران قائنات

هر 200 گرم زعفران اصل قائنات شامل مواد زیر است:

انرژی                           600 کیلو کالری

پروتئین                             20 گرم

سدیم                          300 میلی گرم

چربی کل                      12 گرم

کربوهیدرات کل                   125 گرم

پتاسیم                        3500 میلی گرم

منیزیم                               560 گرم

ویتامین ب 6                      2 میلی گرم

فیبر خوراکی                      10 گرم

آهن                               24 میلی گرم

کلسیم                          220 میلی گرم

مهمترین خواص زعفران عبارتند از: کاهش درد، پیشگیری از ریزش مو، بهبود سلامت قلب، افزایش هوش، تقویت سیستم گوارشی، بهبود سلامت تنفسی، بهبود سلامت روانی، بهبود سلامت پوستی، درمان افسردگی و . . . است.

خواص زعفران قائنات ما در فروشگاه خود برای شما هموطن عزیز و گرامی زعفران اصل قائنات را عرضه می کنیم و شما نیز با خرید این نوع طلای سرخ از کیفیت و مرغوبیت آن لذت ببرید. اگر این محتوا اطلاعات شما را درمورد زعفران قائنات بالا برده خوشحال می شویم

خصوصیات زعفران نگین قائنات را بشناسید

زعفران نگین قائنات چه ویژگی هایی دارد؟ چگونه می توان اصالت زعفران درجه یک قائنات را تشخیص داد؟ شهرت زعفران منطقه قائنات به چه علت است؟ نگین سرگل قائنات با زعفران نگین قائنات چه تفاوتی دارد؟ برای کسب اطلاعات سودمند و دریافت پاسخ پرسش های خود در این زمینه تا انتها با ما همراه باشید.

خصوصیات زعفران نگین قائنات را بشناسید

زعفران نگین قائنات، بهترین زعفران این منطقه در استان خراسان جنوبی

منطقه قائنات استان خراسان جنوبی به قطب تولید زعفران ممتاز در کشور تبدیل شده است. در این استان شهرستان های سرایان و قائنات مناطق زیر کشت زعفران محسوب می شوند. رشد بهتر و کیفیت بالای زعفران این منطقه به سبب اقلیم گرمسیری آن و خاک مساعد این منطقه جهت کشت و پرورش طلای سرخ (زعفران) است. زعفران قائنات نه تنها در داخل کشور بلکه به صورت جهانی دارای محبوبیت بالا می باشد. انواع زعفران های سرگل و نگین قائنات روزانه در بازارهای جهانی به فروش می رسند و افراد زیادی در این زمینه به تجارت می پردازند. علاوه بر زعفران سرگل و زعفران نگین قائنات، انواع دیگری از زعفران اعم از زعفران دخترپیچ و زعفران پوشال قائنات نیز ممکن است در بازار یافت شوند که کیفیت آنها پایین تر از گونه های نگین و سرگل است.

عطر و طعم شگفت انگیز زعفران نگین قائنات

عطر و طعم شگفت انگیز زعفران نگین قائنات

زعفران نگین و سرگل قائنات عطر، طعم و رنگ بسیار قدرتمند و جالب توجهی ایجاد می کنند. زعفران نگین قائنات در زمینه رنگ دهی به انواع غذاها، دسرها و شیرینی های ایرانی زبان زد است. انواع غذاهای ایرانی با استفاده از زعفران می توانند طعم و عطر و رنگ بسیار مطبوعی پیدا کنند. غذاهایی چون انواع خورشت ها، زرشک پلو، جوجه کباب، مرغ شکم پر و … و دسرهایی چون حلوا، کیک شربتی و سایر انواع دسر و شیرینی ها بدون استفاده از زعفران پخته نمی شوند. علاوه بر غذاها در تهیه انواع دمنوش ها و چای زعفران نیز از زعفران نگین استفاده می کنند که می تواند عطر بسیار دل انگیزی به انواع نوشیدنی های سرد و گرم بدهد. از این رو کافی شاپ ها و بستنی فروشی های سنتی نیز از جمله خریداران زعفران نگین قائنات هستند.

تشخیص زعفران نگین اصل قائنات

به سبب گران قیمت بودن ادویه زعفران و پر سود بودن تجارت در زمینه خرید و فروش این محصول، در سال های اخیر تعداد مراکز و افراد فعال در زمینه خرید و فروش زعفران افزایش یافته است. هر چند که در میان این مراکز تعداد مراکز معتبر و عرضه کننده زعفران اصل کم نیستند اما تمامی این مراکز نیز از اعتبار کافی جهت اطمینان از خرید زعفران اصل برخودار نمی باشند. تشخیص زعفران اصل قائنات از زعفران تقلبی برای افراد با تجربه در زمینه خرید و فروش این محصول کار چندان سختی نیست؛ اما افراد غیر حرفه ای و مبتدی در زمینه تجارت زعفران ممکن است در خرید این محصول در دام افراد سودجو بیافتند. در اینجا برخی از ویژگی های زعفران اصل قائنات را آورده ایم تا با دقت کافی به این موارد بتوانید محصولی اصل و مرغوب تهیه نمایید.

تشخیص زعفران نگین اصل قائنات

ویژگی های زعفران نگین قائنات اصل:

  • زعفران نگین اصل قائنات رنگ روشنی دارد. قرمزی این محصول زیاد پررنگ یا متمایل به تیره نیست.
  • این نوع زعفران طعم و و عطر بسیار بالا و قدرتمندی دارد.
  • زعفران نگین قائنات صادراتی هیچ گونه شکستگی، فرخوردگی، پودر شدگی و … ندارد و کلاله های آن تماما سالم، درشت و صاف هستند.
  • هنگام مزه کردن زعفران اصل قائنات بایستی بتوانید طعم متمایل به تلخی آن را بچشید.
  • زعفران اصل قائنات سریع رنگ پس نمی دهد.

توجه داشته باشید که برخی از زعفران های موجود در بازار با اینکه گفته می شود زعفران اصل قائنات هستند رنگی تیره و رو به سیاهی دارند. این محصولات یا کهنه شده و زعفران سالهای قبل هستند که بر اثر گذشت زمان به رنگ تیره درآمده اند و یا از گل خشک زعفران تهیه شده اند که در این صورت عطر و طعم مطلوب را نخواهند داشت.

تفاوت زعفران نگین قائنات از زعفران سرگل این منطقه

در مورد بیان تفاوت زعفران های نگین و سرگل قائنات می توان گفت که زعفران نگین نسبت به زعفران سرگل دارای کیفیت و مرغوبیت بیشتری است. به منظور صادرات زعفران بیشتر از گونه نگین استفاده می کنند. خامه و سفیدی کلاله ها در تولید زعفران نگین کاملا جدا شده و رشته های آن کاملا صاف و یکدست و تماما قرمز هستند.

آشنایی با زعفران سرگل قائنات

زعفران سرگل قائنات شهرت جهانی دارد، به طوری که قائنات،  به پایتخت زعفران جهان معروف شده است. این نوع زعفران از نظر رنگ دهی، طعم، عطر و بو در داخل کشور و  تمام دنیا  بی نظیر می باشد. زعفران سرگل قائنات در بسته بندی های کاملا بهداشتی و ایمن آماده می شوند تا کوچکترین آسیبی به زعفران وارد نشود و کیفیت زعفران حفظ شود. قیمت زعفران سرگل قائنات وابسته به طول و ضخامت کلاله های خوشرنگ زعفران، وجود کلاله های سالم و نبودن خامه در آن، متفاوت می باشد.

کلاله های قرمز و خوشرنگ زعفران در وسط گلبرگ های بنفش رنگ وجود دارد.  زعفران به  دلیل دارا بودن ترکیبات ارزشمند،  گیاه همه کاره نامیده می شود. کیفیت کلاله های زعفران در داخل آزمایشگاه ها سنجیده می شود.

ترکیبات مهم موجود در زعفران سرگل قائنات

ترکیبات مهم موجود در زعفران

  1. کروسین که عامل رنگ دهی زعفران می باشد.

2- پیکروسین که عامل طعم دهی زعفران می باشد.

3- سافرانال که عامل  عطر و بوی زعفران می باشد.

انواع زعفران

  1. دسته یا دختر پیچ
  2. پوشال
  3. سرگل
  4. نگین
  5. نرمه

عوامل موثر بر کیفیت زعفران سرگل قائنات

  1. نوع برداشت
  2. زمان برداشت
  3. نحوه جداسازی کلاله های زعفران
  4. آب و هوای منطقه زیر کشت زعفران
  5. درصد ترکیبات موجود در زعفران

زعفران سرگل قائنات

این نوع زعفران،  پراستفاده ترین نوع زعفران می باشد. در این نوع زعفران فقط قسمت قرمز رنگ کلاله های زعفران وجود دارد و هیچ گونه سفیدی و زردی  زعفران دیده نمی شود.

زعفران سرگل قائنات

خواص زعفران سرگل قائنات

  1. مناسب برای کاهش درد
  2. کمک به درمان افسردگی و پیشگیری از ابتلا به افسردگی
  3. موثر در عملکرد سیستم تنفسی
  4. تقویت سیستم قلبی و عروقی
  5. موثر در جلوگیری از ریزش مو
  6. کمک به سلامت روانی
  7. موثر در درمان سرطان و جلوگیری از ابتلا به سرطان
  8. جلوگیری از بروز آلزایمر، فراموشی و پارکینسون
  9. جلوگیری از بروز پیر چشمی

10-درمان فشار خون بالا

  1. کمک به درمان قند خون
  2. کمک به کاهش علائم سندروم پیش از قاعدگی
  3. تقویت نیروی جنسی در مردان

14-کمک به درمان دردهای عضلانی

15-مفید برای سلامتی پوست

16-مفید برای تقویت سیستم گوارشی

  1. کمک به افزایش هوش

زعفران سرگل قائنات و افزایش شادی

هورمون های سروتونین و دوپامین وظیفه کنترل فعالیت های عصبی را بر عهده دارند.  زعفران با تنظیم سطح این هورمون ها، موجب بهبودی افسردگی و ایجاد شور و نشاط در فرد می شود.

زعفران سرگل قائنات و افزایش هوش

سطح هوش هر فرد با توجه به عوامل ژنتیکی و فعالیت های ذهنی، با فرد دیگر متفاوت می باشد. با مصرف زعفران مواد معدنی خاصی فراهم می شود که موجب افزایش هوش و تمرکز فرد می شود. وجود مواد معدنی مانند مس، آهن، منگنز، روی، سلنیوم و منیزیم، تاثیرات شگرفی در عملکرد مغز می گذارد. البته توجه داشته باشید، زیاده روی در مصرف زعفران موجب افزایش بیشتر هوش نخواهد شد بلکه موجب مسمومیت می شود.

زعفران سرگل قائنات و تنظیم ساعت بدن

بهبود چرخه خواب برای حفظ سلامتی بسیار موثر می باشد. با مصرف زعفران آرامش روحی کسب کنید و به خواب عمیق تری بروید.  با تنظیم ساعت بدن و خواب، فرد برای فعالیت در روز آینده آماده می شود.

زعفران و درمان سرفه های مزمن

از گذشته تا به حال، از گیاه زعفران برای بهبود التهابات ریه و سرفه استفاده می شود.

زعفران و زیبایی

زعفران با بهبود بسیاری از بیماری ها، موجب ایجاد شادابی و زیبایی پوست می شود.  زعفران در خانم های باردار موجب سقط جنین می شود ولی مصرف کم زعفران در ماه هایی که احتمال سقط کمتر می باشد، می تواند در زیبایی چهره نوزاد موثر باشد. استفاده از چای زعفران باعث ایجاد طراوت و درخشانی پوست می گردد. آکنه، کک و مک و لکه های پوستی با مصرف زعفران درمان می شوند.

زعفران و کاهش بروز سکته های مغزی و قلبی

در زعفران دو ماده کروسین و پتاسیم وجود دارد که موجب بهبود عملکرد رگ ها و شریان ها می گردد و از بروز سکته جلوگیری می کند. کروسین در تنظیم کلسترول خون نقش مهمی را ایفا می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *