تاریخچه زعفران

/ / بلاگ

راه های تشخیص زعفران قائنات اصل از تقلبی / قیمت زعفران قائنات / تفاوت زعفران نگین قائنات از زعفران سرگل

تاریخچه زعفران

خصوصیات زعفران نگین قائنات را بشناسید

زعفران نگین قائنات چه ویژگی هایی دارد؟ چگونه می توان اصالت زعفران درجه یک قائنات را تشخیص داد؟ شهرت زعفران منطقه قائنات به چه علت است؟ نگین سرگل قائنات با زعفران نگین قائنات چه تفاوتی دارد؟ برای کسب اطلاعات سودمند و دریافت پاسخ پرسش های خود در این زمینه تا انتها با ما همراه باشید.

خصوصیات زعفران نگین قائنات را بشناسید

زعفران نگین قائنات، بهترین زعفران این منطقه در استان خراسان جنوبی

منطقه قائنات استان خراسان جنوبی به قطب تولید زعفران ممتاز در کشور تبدیل شده است. در این استان شهرستان های سرایان و قائنات مناطق زیر کشت زعفران محسوب می شوند. رشد بهتر و کیفیت بالای زعفران این منطقه به سبب اقلیم گرمسیری آن و خاک مساعد این منطقه جهت کشت و پرورش طلای سرخ (زعفران) است. زعفران قائنات نه تنها در داخل کشور بلکه به صورت جهانی دارای محبوبیت بالا می باشد. انواع زعفران های سرگل و نگین قائنات روزانه در بازارهای جهانی به فروش می رسند و افراد زیادی در این زمینه به تجارت می پردازند. علاوه بر زعفران سرگل و زعفران نگین قائنات، انواع دیگری از زعفران اعم از زعفران دخترپیچ و زعفران پوشال قائنات نیز ممکن است در بازار یافت شوند که کیفیت آنها پایین تر از گونه های نگین و سرگل است.

عطر و طعم شگفت انگیز زعفران نگین قائنات

عطر و طعم شگفت انگیز زعفران نگین قائنات

زعفران نگین و سرگل قائنات عطر، طعم و رنگ بسیار قدرتمند و جالب توجهی ایجاد می کنند. زعفران نگین قائنات در زمینه رنگ دهی به انواع غذاها، دسرها و شیرینی های ایرانی زبان زد است. انواع غذاهای ایرانی با استفاده از زعفران می توانند طعم و عطر و رنگ بسیار مطبوعی پیدا کنند. غذاهایی چون انواع خورشت ها، زرشک پلو، جوجه کباب، مرغ شکم پر و … و دسرهایی چون حلوا، کیک شربتی و سایر انواع دسر و شیرینی ها بدون استفاده از زعفران پخته نمی شوند. علاوه بر غذاها در تهیه انواع دمنوش ها و چای زعفران نیز از زعفران نگین استفاده می کنند که می تواند عطر بسیار دل انگیزی به انواع نوشیدنی های سرد و گرم بدهد. از این رو کافی شاپ ها و بستنی فروشی های سنتی نیز از جمله خریداران زعفران نگین قائنات هستند.

تشخیص زعفران نگین اصل قائنات

به سبب گران قیمت بودن ادویه زعفران و پر سود بودن تجارت در زمینه خرید و فروش این محصول، در سال های اخیر تعداد مراکز و افراد فعال در زمینه خرید و فروش زعفران افزایش یافته است. هر چند که در میان این مراکز تعداد مراکز معتبر و عرضه کننده زعفران اصل کم نیستند اما تمامی این مراکز نیز از اعتبار کافی جهت اطمینان از خرید زعفران اصل برخودار نمی باشند. تشخیص زعفران اصل قائنات از زعفران تقلبی برای افراد با تجربه در زمینه خرید و فروش این محصول کار چندان سختی نیست؛ اما افراد غیر حرفه ای و مبتدی در زمینه تجارت زعفران ممکن است در خرید این محصول در دام افراد سودجو بیافتند. در اینجا برخی از ویژگی های زعفران اصل قائنات را آورده ایم تا با دقت کافی به این موارد بتوانید محصولی اصل و مرغوب تهیه نمایید.

تشخیص زعفران نگین اصل قائنات

ویژگی های زعفران نگین قائنات اصل:

  • زعفران نگین اصل قائنات رنگ روشنی دارد. قرمزی این محصول زیاد پررنگ یا متمایل به تیره نیست.
  • این نوع زعفران طعم و و عطر بسیار بالا و قدرتمندی دارد.
  • زعفران نگین قائنات صادراتی هیچ گونه شکستگی، فرخوردگی، پودر شدگی و … ندارد و کلاله های آن تماما سالم، درشت و صاف هستند.
  • هنگام مزه کردن زعفران اصل قائنات بایستی بتوانید طعم متمایل به تلخی آن را بچشید.
  • زعفران اصل قائنات سریع رنگ پس نمی دهد.

توجه داشته باشید که برخی از زعفران های موجود در بازار با اینکه گفته می شود زعفران اصل قائنات هستند رنگی تیره و رو به سیاهی دارند. این محصولات یا کهنه شده و زعفران سالهای قبل هستند که بر اثر گذشت زمان به رنگ تیره درآمده اند و یا از گل خشک زعفران تهیه شده اند که در این صورت عطر و طعم مطلوب را نخواهند داشت.

تفاوت زعفران نگین قائنات از زعفران سرگل این منطقه

در مورد بیان تفاوت زعفران های نگین و سرگل قائنات می توان گفت که زعفران نگین نسبت به زعفران سرگل دارای کیفیت و مرغوبیت بیشتری است. به منظور صادرات زعفران بیشتر از گونه نگین استفاده می کنند. خامه و سفیدی کلاله ها در تولید زعفران نگین کاملا جدا شده و رشته های آن کاملا صاف و یکدست و تماما قرمز هستند.

تاریخچه زعفران در کشور ایران و جهان

در این محتوا تمام تلاش ما بر این است تا تاریخچه و همچنین خصوصیات زعفران قائنات را مورد بررسی قرار دهیم پس تا آخر این مقاله همراه ما باشید. اینکه ما راجع به تاریخچه ی زعفران در ایران اطلاعات داشته باشیم امری بسیار مهم است و باید آن را منتشر کنیم تا تمام مردم کشور ما از تاریخ و خواص این گیاه باارزش مطلع شویم.

تاریخچه زعفران قائنات

تاریخچه زعفران از جمله ادویه های باارزشی است که برای تاریخ و تمدن ایران یک افتخار محسوب می شود. نام علمی این نوع ادویه گران قیمت کروکوس ساتیوس است که از خانواده زنبقیان به حساب می آید. واژه زعفران عربی و به احتمالی معرب است که تاریخچه ی آن در منبع های پهلوی به کرکم یا پارسی شناخته شده است. نواحی شرقی کشور ایران این نوع ادویه را با اسم زاپران می شناختند و زاپران به معنی سقط جنین است چرا که استفاده زیاد آن توسط بانوان باردار باعث سقط جنین آنها می شود. بعضی از محققان بر این باورند که خاستگاه اولیه زعفران ایالت ماد کشور ایران است اما در برابر این محققان، محققین دیگری هم معتقدند که مبدا زعفران آسیای صغیر، یونان، ترکیه و ایران است. در حقیقت این ایرانی های غیور بودند که جهان را با این طلای سرخ آشنا کردند چون ایرانی ها زعفران را به مناطقی همچون یونان، چین، روم، کشورهای عربی و . . . فرستادند و این کشورها را با آن آشنا کردند. همچنین مردم ایران در اوایل قرن اول تا اواخر قرن چهارم هجری قمری، روش کشت زعفران را به مردم مدیترانه یاد دادند. خاستگاه زعفران در ایران همدان است حتی رودآور که از شهرهای تویسرکان است مهمترین منبع برای کشت زعفران به شمار می رود. در ادامه این مطلب سعی داریم خصوصیات زعفران قائنات را برای شما شرح دهیم امیدوارم سودمند و مفید واقع شود.

تاریخچه زعفران

مهمترین خصوصیات زعفران قائنات چیست؟

مرغوبیت و کیفیت زعفران قائنات علاوه بر کشور ایران در تمام جهان شناخته شده است. مرغوبیت بالای زعفران ممتاز قائنات سبب شده است تا سایر زعفران های مناطق دیگر برای عرضه شدن با اسم زعفران قائنات به فروش روند اما ما در اینجا می خواهیم دلیل معروف بودن و خصوصیات زعفران قائنات را بدانیم.

تشخیص زعفران اصل از تقلبی

مهمترین راه تشخیص زعفران اصل قائنات از زعفران تقلبی این است که ابتدا زعفران را بچشید اگر مزه ی شیرین و کمی تلخ داشت زعفران اصل است و دوم اینکه رنگ زعفران نباید زیاد براق و روشن باشد. کلاله زعفران باید سرشاخه ای شیپوری شکل داشته باشد و در غیر این صورت زعفران تقلبی است. دقت داشته باشید که گلرنگ را به جای زعفران خرید نکنید حتی می توانید از راه بو کردن اصل و تقلبی بودن زعفران را بفهمید چرا که زعفران قائنات اصل دارای عطری تازه و تند است. راه دیگر تشخیص زعفران اصل این است که سرعت رنگ دهی آن نباید سریع باشد یعنی به سرعت رنگ خود را پس ندهد و اگر در آب سرد سریع رنگ پس داد نشانه ی خوبی نیست. اگر متوجه شدید که وزن زعفران نسبت به مقدار آن خیلی سنگین تر است بدانید که افراد سودجو اسپری نوشابه، عسل، نمک و یا شکر به آن اضافه کرده اند. چرب بودن زعفران هم نشان از تقلبی بودن آن است بنابراین هنگام خرید می توانید مقداری از زعفران را میان دستمال کاغذی یا کاغذ فشار دهید اگر روی دستمال کاغذی چربی مشاهده کردید زعفران اصل نیست ولی اگر زعفران سریع خرد و پودر شد زعفران اصل قائنات است.

خصوصیات زعفران قائنات

هر 200 گرم زعفران اصل قائنات شامل مواد زیر است:

انرژی                           600 کیلو کالری

پروتئین                             20 گرم

سدیم                          300 میلی گرم

چربی کل                      12 گرم

کربوهیدرات کل                   125 گرم

پتاسیم                        3500 میلی گرم

منیزیم                               560 گرم

ویتامین ب 6                      2 میلی گرم

فیبر خوراکی                      10 گرم

آهن                               24 میلی گرم

کلسیم                          220 میلی گرم

مهمترین خواص زعفران عبارتند از: کاهش درد، پیشگیری از ریزش مو، بهبود سلامت قلب، افزایش هوش، تقویت سیستم گوارشی، بهبود سلامت تنفسی، بهبود سلامت روانی، بهبود سلامت پوستی، درمان افسردگی و . . . است.

خواص زعفران قائنات ما در فروشگاه خود برای شما هموطن عزیز و گرامی زعفران اصل قائنات را عرضه می کنیم و شما نیز با خرید این نوع طلای سرخ از کیفیت و مرغوبیت آن لذت ببرید. اگر این محتوا اطلاعات شما را درمورد زعفران قائنات بالا برده خوشحال می شویم که آن را در بین دوستان و آشنایان به اشتراک بگذارید

تاریخچه زعفران قائنات

در این مقاله قصد داریم تاریخچه، فواید و قیمت زعفران قائنات را مورد بررسی قرار دهیم، پس برای کسب اطلاع بیشتر همراه ما باشید. زعفران یک چاشنی بسیار معطر و شناخته شده است که در بین ایرانی ها محبوبیت خاص خودش را دارد. این ادویه خوش بو با شهرت جهانی که دارد علاوه بر طعم خوشایندی که دارد خواص درمانی زیادی برای بدن ما انسان ها دارد.

تاریخچه زعفران

قیمت زعفران قائنات

پس از ایران نخستین کشت این چاشنی رنگ دهنده و معطر در شام، شمال آفریقا و اسپانیای اسلامی انجام گرفت. بازدهی زعفران در جاهای خشک و کم آب بیشتر است چرا که نیاز آنچنانی به آب ندارد. رویش این گیاه از اواخر خرداد تا اوایل مهرماه در جایی که بدون درخت باشد صورت می گیرد.

راه های تشخیص زعفران قائنات اصل از تقلبی

راه های تشخیص زعفران قائنات اصل از تقلبی

جهت اینکه بتوانید زعفران اصل قائنات را از زعفران غیراصل تشخیص دهید نیازمند چند نکته ی آموزشی هستید. پس برای آشنا شدن با راه های تشخیص زعفران قائنات اصل از زعفران تقلبی همراه ما باشید. اگر متوجه شدید که قیمت زعفران قائنات در مقایسه با سایر مارک های زعفران موجود در بازار خیلی ارزان تر است و از آن مزه کردید تا مزه ی آن خیلی تلخ است بدانید که زعفران اصل نیست چرا که زعفران قائنات اصل مزه ای شیرین و کمی به تلخی دارد. این نوع طلای سرخ بر خلاف مزه ی شیرین نباید بوی شیرینی داشته باشد.

راه های تشخیص زعفران قائنات

از خرید زعفران پودر شده بپرهیزید چرا که دلالان فرصت طلب سعی دارند با اضافه کردن موادی همچون سدیم سولفات، عسل، شکر و نیترات پتاسیم به زعفران وزن آن را سنگین تر کنند و سود بیشتری به دست بیاورند. همیشه در موقع خرید دقت کنید که گلرنگ و یا کاکل ذرت قاطی زعفران نباشد چرا که افراد سودجو گلرنگ و کاکل ذرت را رنگ کرده و به صورت براق شده به فروش می رسانند بنابراین دقت کنید که زعفران براق و روشن نباشد چون همیشه زعفران اصل، رنگی روشن و براق ندارد.

عوامل موثر بر قیمت زعفران قائنات در بازار چیست؟

در این قسمت از مقاله قصد داریم عواملی که بر قیمت زعفران قائنات تاثیر می گذارد را برای شما شرح دهیم امیدوارم مفید واقع شود. عوامل موثر بر قیمت این طلای سرخ عبارتند از: نوسانات نرخ ارز، عرضه زعفران قائنات، تقاضای داخلی و جهانی، مقررات و قوانین حاکم بر بازار این نوع ادویه باارزش، میزان عرضه کشورهای مقابل در بازار، تعرفه گمرکی چندین کشور وارد کننده زعفران قائنات و . . .

بیشترین عامل تاثیر گذار بر قیمت زعفران قائنات همین نوسانات نرخ ارز است. همانطور که زعفران در اکثر کشورها محبوبیت منحصر به فردی دارد پس در صورت کم شدن قدرت خرید استفاده کنندگان خارجی و وقوع بحران های جهانی، قیمت و تقاضا جهت زعفران تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. یکی دیگر از عوامل موثر بر قیمت این نوع ادویه در بازار شرایط جوی و آب و هوایی است. برای مثال پیاز این نوع گیاه به سرما خیلی حساس است بنابراین در صورت سرمازدگی و یخ زدگی پیاز آسیب می بیند و عرضه آن در بازار کم می شود در نتیجه قیمت به شدت در بازار بالا می رود.

هر 50 گرم زعفران اصل قائنات دارای مواد زیر است:

انرژی                           200 کیلو کالری

چربی کل                      3 گرم

سدیم                          80 میلی گرم

آهن                               7 میلی گرم

پتاسیم                        1000 میلی گرم

کربوهیدرات کل                   35 گرم

منیزیم                               140 گرم

فیبر خوراکی                      2 گرم

پروتئین                             6 گرم

کلسیم                          600 میلی گرم

ویتامین ب 6                      نیم میلی گرم

مهمترین خواص زعفران قائنات چیست؟

در این مقاله تمام تلاش ما بر این بوده است تا تاریخچه، عوامل موثر بر قیمت زعفران قائنات و مشخصات آن را بررسی کنیم حالا در این قسمت به خواص آن می پردازیم با ما همراه باشید. از مهمترین خواص زعفران قائنات می توان به عملکرد سالم اعصاب، تقویت خلق و خو، بهبود گردش خون، بهبود دستگاه گوارش، ارتقای عملکرد سلول، تقویت کننده بسیار عالی برای پوست، بهبود افسردگی، تقویت دندان و استخوان، درمان آلزایمر و حافظه، جلوگیری از ابتلا به پارکینسون، درمان زخم معده، جلوگیری از ریزش مو، بهبود سوختگی و زخم، پیشگیری از بروز سرطان، جلوگیری از کم خونی، درمان عملکرد ریه، ترمیم سلول های بدن و . . . اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *