بهترين زعفران ايران

/ / بلاگ

بهترين زعفران ايران

زعفران نگین مرغوب

زعفران نگین یکی از محصولات عالی، باکیفیت و با مرغوبیت بالاست که در بازارهای داخلی و خارجی طرفداران مخصوص خود را دارد. در این مدل کلاله های زعفران از هم جدا و بدون فرخوردگی و سفیدی و کاملا قرمز و خوشرنگ هستند. قلم های کلاله این زعفران نسبتا درشت است که در انواع درجه یک به آن زعفران سوپر نگین گفته می شود.

                                                       زعفران نگین

در حقیقت به انواعی زعفران نگین می گویند که سه قسمت کلاله از بخش ریشه و بخش های نارنجی رنگ پوشال و ریشه کاملا جدا شده و هیچ سفیدی در آن وجود ندارد و کاملا قرمز یکدست است.

زعفران نگین چگونه تهیه می شود؟

این نوع زعفران از کلاله های درشت تر و با ظاهر قرمز رنگ و یکدست که عیار رنگ دهی بالایی دارد تهیه شده است. در مراحل آماده سازی این محصول کشاورزان در هنگام صبحدم گل های زعفران را از مزارع برداشت می کنند و آنها را به محل دیگری برای پاکسازی انتقال می دهند. در این مرحله سه رشته کلاله زعفران را از گل جدا کرده و ریشه زعفران را هم از گل جداسازی می کنند.

کلاله های جدا شده را به محل خشک کن انتقال داده، پهن می کنند تا خشک شود. زعفران نگین معمولا بر مبنای ویژگی هایی مانند میزان شکستگی، اندازه رنگ دهی، نرمه موجود در محصول، طول و ضخامت کلاله ها، پیچ و تاب خوردگی و محل قطع کلاله به سه نوع دسته بندی می شود.

درجه یک: کلاله ها ضخیم، جدا از هم و بدون فرخوردگی

درجه دو: کلاله ها بدون فرخوردگی از هم جدا و کلاله های کوتاه اما درشت

درجه سه: (شبه نگین) کلاله ها دارای اندکی فرخوردگی، کلاله های جدا از هم، اندکی ریز اما ضخیم

زعفران نگین نوع پرسی

در این مدل از زعفران رشته های قرمز رنگ کلاله تحت فشار قرار گرفته و تخت می شود. این مدل بیشتر در موارد سفارشی تولید می شود و در بسته بندی های ویژه ای اغلب به عنوان کادویی کاربرد دارد.

به طور کلی زعفران نگین رنگ قرمز عنابی تیره ای دارد و رنگ روشن و نارنجی در آن دیده نمی شود و کاملا یکدست است که نشان دهنده مرغوبیت بالای آن است. در حال حاضر زعفران گران ترین ادویه جهان است که دلیلش به محدودیت تولید و مراحل دشوار کاشت و برداشت و نگهداری آن برمی گردد. در ضمن خواص دارویی آن در طب سنتی و طب نوین بسیار مورد توجه قرار دارد. زعفران نگین صادراتی یکی از خوش عطرترین و مرغوب ترین زعفرانهایی است که در کشورمان کشت می شود.

خرید زعفران ناب

بهترين زعفران ايران

برای خرید زعفران که نوعی ادویه و چاشنی اصیل غذای ایرانی با عطر و بوی بی‌نظیر است، باید خیلی محتاطانه عمل کنید. شاید تصور خیلی از غذاهای ایرانی بدون وجود زعفران باورنکردنی باشد. از آنجایی‌که از هزاران سال پیش چند شهر ایران شرایط اقلیمی مساعدی برای کشت زعفران داشته‌اند، با پرورش این گیاه ارزشمند به ‌تدریج آوازه این محصول در مناطقی از ایران پیچید و بعد از گذشت چند سال به یکی از اصلی‌ترین محصولات غذایی صادراتی ایرانی تبدیل شد.

                                                                 خرید زعفران

 در شرایط حاضر خیلی از مردم کشورهای دنیا ایران را با زعفرانش می‌شناسند. با وجود معروف بودن زعفران ایران اما مرغوب‌ترین و باکیفیت‌ترین آن در مناطق شرقی ایران و شهرهایی مانند گناباد، تربت‌حیدریه و قائنات کشت می‌شود که به دلیل سازگاری اقلیمی و آب‌وهوایی با شرایط کشت زعفران، محصولات بی‌نظیری از زمین‌های این مناطق برداشت می‌شود.

 خرید زعفران اصلی

 متأسفانه دلیل گران‌بها بودن زعفران گاهی در فروش این محصول تقلب‌هایی صورت می‌گیرد به ‌همین دلیل خریداران باید از منابع معتبر اقدام به خرید کنند. بهترین فروشگاه ها برای تهیه زعفران آن‌هایی هستند که در ارتباط مستقیم با کشاورزان فعالیت دارند. به‌ این معنا که در این ‌میان هیچ واسطه‌ای وجود ندارد و زعفران تازه و مرغوب از مزارع کشت زعفران به‌ طور مستقیم در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد.

 همان‌طور که می‌دانید مهم‌ترین ویژگی زعفران عطر و طعم و بوی آن است که باید در بهترین حالت ممکن حفظ شود. زعفرانی که در کوتاه‌ترین زمان ممکن و بدون گذشتن از مجاری مختلف و واسطه‌ها به دست مشتری می‌رسد بهترین کیفیت‌ و اصالت را دارد. یک روش ساده برای تشخیص زعفران اصل از تقلبی این است که یکی از کلاله های قرمز رنگ زعفران را داخل دهان بگذارید و بچشید اگر طعم شیرین داشته باشد زعفران اصل نیست. کلاهبرداران برای بالا بردن وزن زعفران به آن عسل و شکر اضافه می‌کنند.

انواع زعفران

آنچه تحت عنوان انواع مختلف زعفران مطرح می شود در واقع مربوط به محصولاتی از گونه های متفاوت نیست بلکه تنها یک نوع گیاه زعفران وجود دارد. این تفاوتها در نوع زعفران عرضه شده در بازار در حقیقت به جدا کردن بخش ها کلاله و خامه زعفران بر می گردد که کیفیت آن را رده بندی می کند. با این اوصاف انواع زعفران شامل سرگل، نگین، خامه، پوشال و دختر پیچ است.

علاوه بر کیفیت زعفران درجه یک شیوه نگهداری آن باید اصولی و مناسب باشد. اگر این ادویه گرانبها به خوبی نگهداری نشود عطر و بو و خواص عالی اش را از دست می دهد.

فروش زعفران قائنات

فرآیند فروش زعفران در شرایط حاضر یکی از حساس‌ترین کارها در زمینه امور تجاری است. از آنجایی ‌که به دلیل تورم و شرایط اقتصادی نابسامان دست روی دست بسیار است، عده‌ای از افراد متقلب با روش‌های مختلف سودجویانه تلاش می‌کنند محصولات تقلبی و نامرغوب را به بازار مصرف وارد کنند.

                                            فروش زعفران

از این رو خریداران باید بیشترین دقت و حساسیت را در خرید این محصول به کار گیرند. زعفران یکی از ادویه‌های اساسی مورد استفاده در غذاهای ایرانی است که در هیچ شرایطی نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد. خریداران برای تهیه زعفران باید از سایت‌ها و فروشگاه‌های معتبر عرضه محصولات برندهای اصلی زعفران خرید کنند.

 با این حال اگر بخواهید شخصا اصلی یا تقلبی بودن زعفران را تشخیص دهید می‌توانید بخشی از کلاله زعفران که در قسمت بالایی آن قرار دارد جدا کنید و در دهان بگذارید. کلاله زعفران در قسمت بالایی شکل شیپور مانندی دارد و در انتها باریک می‌شود. اگر این بخش از زعفران را تست کنید نباید مزه شیرین داشته باشد. زعفران اصلی مزه نسبتاً تلخی دارد و یا بی‌مزه است اما عطر شیرین ندارد.

 یک راهکار دیگر برای شناخت زعفران اصل این است که مقدار کمی از آن را در آب بریزید زعفران نوع اصلی نسبت به نوع تقلبی رنگ دهی کمتری دارد .زعفران تقلبی در آب به ‌سرعت رنگ خود را از دست می‌دهد و روشن می شود. البته یک نکته مسئله مهم در فروش زعفران درجه یک این است که اگر با محصولی تحت عنوان زعفران برخورد کردید که قیمت آن از بهای متعارف شدیدا پایین‌تر بود در اصل بودن آن شک کنید.

زعفران؛ادویه ارزشمند

 اهمیت فوق‌العاده زعفران در بازارهای داخلی و خارجی تنها به ‌خاطر مصارف غذایی آن نیست بلکه زعفران یک داروخانه تمام‌عیار است و مواد و عناصر بسیار مفید را در خود جای داده ‌است. ترکیبات آنتی‌اکسیدانی موجود در زعفران آن را تبدیل به یک ماده ضد سرطان قوی کرده ‌است. در ضمن برای افرادی که افسردگی و استرس‌های شدید دارند شربت زعفران دارویی معجزه‌گر است. از خواص دیگر زعفران می‌توان به تنظیم قند خون، کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، پیشگیری از سرطان، تقویت بینایی، تناسب اندام و …. اشاره کرد.

فروش زعفران صادراتی

بهترين زعفران ايران

زعفران اصیل ایرانی یا طلای سرخ از مهم ترین اقلام صادراتی ایران است اما با این حال بیشتر به صورت فله ای و بدون برچسب و برند خاص صادر می شود. امید است در آینده با توسعه صنعت فرآوری و بسته بندی این محصول تحت برندهای شیک و فاخر کشور خودمان به کشورهای دنیا ارسال شود.

اهمیت زعفران قائنات

 زعفران قائنات یک چاشنی، رنگ دهنده و طعم‌دهنده طبیعی و بی‌نظیر غذا و از مشهورترین و شناخته‌شده‌ترین محصولات غذایی ایران به شمار می‌رود. در هر کجای ایران که گشت‌وگذار داشته باشید عطر ناب غذاهای ایرانی را با رایحه دل‌پذیر زعفران می‌شناسید. زعفران علاوه ‌بر تاثیر زیادی که در ایجاد رنگ و طعم مطبوع غذا دارد با خواص متعدد ضد افسردگی و ضد اسپاسم، پیشگیری از بیماری‌های سرطانی و قلبی، کاهش فشار خون و تقویت حافظه و…. اثرات درمانی زیادی دارد.

                                                                زعفران قائنات بهترين زعفران ايران

 دلایل مرغوبیت زعفران قائنات

 به گواهی تاریخ سابقه کشت زعفران در شهرستان قائنات به بیش ‌از ۳ هزار سال قبل برمی‌گردد. بعد از چندین سال با کسب تجربه‌های فراوان و شناسایی ظرفیت‌های عالی این گوهر گران‌بها، مردم قائنات به این فکر افتادند تا این محصول را در خارج از کشور هم به فروش برسانند. جالب این است که زعفران در دوران کاشت و برداشت به میزان آب کمی نیاز دارد و ازسوی ‌دیگر میزان بارندگی در شهرستان قائنات محدود است.

 شرایط اقلیمی این منطقه جاذبه زیادی برای کاشت این محصول گران‌بها به وجود آورده ‌است. البته ناگفته نماند که خاک حاصلخیز این منطقه که سرشار از مواد معدنی لازم برای پرورش انواع خاصی از گیاهان است موجب شده کاشت این گیاه با ارزش هم صرفه اقتصادی بالایی داشته باشد. ضمنا این محصول در قائنات بیشترین میزان بازدهی در منطقه را دارد و کیفیت زعفران برداشت ‌شده آن کاملاً ممتاز است.

زعفران ممتاز قائنات

 زعفران قائنات چه به ‌لحاظ عطر (سافرانال) چه از لحاظ رنگ (کروسین) و چه از نظر طعم عالی ( پیکروکروسین) در دنیا نمونه ندارد. عدم استفاده از کودهای شیمیایی و بهره‌وری از آب شیرین در مراحل رشد و تجربه فراوان کشاورزان در برداشت در زمان صبح دم و در نهایت نگهداری مناسب مرغوبیت این محصول را بالاتر می‌برد. در حال حاضر 5 هزار و 135 هکتار از زمین‌های قائنات زیر کشت زعفران است که هر سال به میزان 22 تن طلای سرخ برای مصرف داخلی و صادرات از زمین‌ها برداشت می‌شود. به‌ همین دلیل منطقه قائنات با وجود خاک سرشار از مواد مورد نیاز گیاه زعفران و شرایط اقلیمی عالی پایتخت طلای سرخ جهان نامیده می شود.

کیفیت بی نظیر زعفران قائنات و رنگ دهی بالا با عیار 270 موجب شده بیشترین مشتریان را به خود جلب کند. ارتفاع مناسب از سطح دریا و شرایط آب و هوایی و اقلیمی مناسب برای رشد عالی گیاه زعفران باعث شده در هیچ منطقه ای در ایران زعفرانی با کیفیت و مرغوبیت زعفران قائنات وجود نداشته باشد.

بررسی مشخصات زعفران قائنات

زعفران قائنات، بدون شک درجه یک ترین و بهترین نوع زعفران است. زعفران قائنات در شهرستان قائنات، واقع در جنوب خراسان تهیه می شود. زعفران، گرانبهاترین چاشنی در دنیا است و ایران، بزرگترین کشور تولیدکننده زعفران در سراسر جهان است. بیایید، با هم مشخصات زعفران درجه یک قائنات را بررسی کنیم:

  • رنگ زعفران اصل قائنات، به طور کامل قرمز است و شفافیت خاصی دارد. این رنگ، به دلیل وجود ماده ای به نام کروسین است.
  • زعفران اصل، از نظر طعم، ته مایه تلخی دارد که به دلیل وجود پیکروکروسین در آن می باشد.
  • بوی زعفران درجه یک قائنات، منحصر به فرد و خاص است. زعفران در اوایل فصل بهره برداری، دارای عطر و بوی ملایم است و هر چقدر، زمان بیشتری بگذرد، بوی تندتری خواهد داشت.
بهترين زعفران ايران

مشخصات زعفران قائنات

چند روش برای شناخت زعفران تقلبی از زعفران قائنات

  • اولین روش برای شناخت زعفران قائنات از زعفران تقلبی، توجه به سرشاخه کلاله زعفران است. سرشاخه کلاله زعفران اصل، سه شاخه است و قسمت ابتدایی آن، به شکل شیپور می باشد و هر چقدر به سمت پایین تر برویم، باریک تر خواهد بود.
  • روش دوم تشخیص زعفران اصل، از ظاهر گیاه است که دارای ریشه مستقیم، ولی پرچم انحنادار می باشد.
  • اگر کلاله های زعفران را در داخل یک کاغذ نازک قرار دهیم و کمی فشار دهیم، نباید اثرات چربی بر روی کاغذ ظاهر گردد. اگر لکه های چربی در کاغذ، پدیدار شود، نشان دهنده تقلبی بودن زعفران است.
  • روش بعدی، حرارت دهی کلاله های زعفران بر روی اجاق گاز است. زعفران اصل، در اثر حرارت، به رنگ نارنجی یا بنفش در می آید، اما زعفران تقلبی، رنگی مایل به زرد خود می گیرد.
بهترين زعفران ايران

روش شناخت زعفران قائنات

روش های نگهداری زعفران قائنات

زعفران قائنات را در ظروف دربسته شیشه ای نگهداری نمایید. نور شدید، می تواند، باعث افت کیفیت و کاهش رنگ دهی زعفران شود. در صورتی که، زعفران به روش درست، نگهداری نگردد، به مرور زمان، عطر و طعم خود را از دست خواهد داد.

توصیه می شود، به اندازه مصرف خود در هر وعده، زعفران را آسیاب کنید، زیرا زعفران آسیاب شده بسیار سریعتر، عطر خود را از دست می دهد.

زعفران دم کرده نیز، به مدت یک الی دو روز، در یخچال، قابل نگهداری است و اگر مدت زمان بیشتری در یخچال باقی بماند، رنگ قرمز و جلای خود را از دست داده و زرد خواهد شد که نشان دهنده فساد آن می باشد.

و سخن آخر این که همواره زعفران را از فروشگاه ها و مراکز معتبر تهیه نمایید.

زعفران ممتاز را بشناسیم

زعفران ممتاز ادویه ای بسیار گرانبها با عطر و طعمی بی نظیر است که از دیرباز به عنوان سوغات ویژه ایران به کشورهای دیگر دنیا صادر می شده است. اما این اکسیر خوش طعم و رایحه انواع متفاوتی دارد و بر حسب اینکه از نوع زعفران نگین باشد یا پوشال، ریشه، سرگل، دختر پیچ و…. ارزش گذاری می شود.

                                                      زعفران ممتاز

مسلما هر چه قدرت رنگ دهی و طعم زعفران بهتر و بیشتر باشد کیفیت و درجه خلوص بیشتری دارد. بخش عمده ای از کیفیت زعفران به محل کشت و آب و هوا و شرایط اقلیمی منطقه بستگی دارد. در حال حاضر بهترین زعفران دنیا در قائنات، گناباد و تربت حیدریه کشت می شود.

زعفرانی که در بازار به فروش می رسد در 5 نوع سرگل، نگین، پوشال، سفیدی(ریشه یا خامه ) و دختر پیچ دسته بندی می شود. این نوع رده بندی بر مبنای نوع جدا کردن کلاله از بخش خامه زعفران تعیین می شود. به هر حال بهترین نوع زعفران همان زعفران سرگل است که تحت عنوان زعفران ممتاز به کشورهای دنیا صادر می شود.

زعفران ممتاز ایرانی

زعفران مرغوب دقیقا بخش های قرمز رنگ بالای کلاله زعفران را شامل می شود که بهترین عطر و رنگ و طعم را دارد. عیار رنگ دهی این قسمت از زعفران 270 است. زعفران ممتاز ایرانی یکی از چاشنی های خوش رنگ و لعاب است که هیچ جایگزینی ندارد. یکی از شناخته شده ترین و محبوب ترین انواع زعفران نوع سرگل ممتاز قائنات است که با اصطلاحاتی مانند زعفران سرقلم و زعفران رشته بریده هم شناخته می شود.

در روند تولید زعفران باکیفیت پس از باز کردن گل زعفران، بخش قرمز رنگ کلاله از بخش سفید رنگ خامه و ریشه جدا می شود. در این فرآیند نباید اثری از سفیدی زعفران باقی بماند. پس از جدا شدن کلاله از خامه، زعفران اعلا و مرغوبی تولید می شود که زعفران سرگل ممتاز نامیده می شود.

زعفران سرگل

زعفران ممتاز سرگل نسبت به اینکه طول و ضخامت و میزان شکستگی آن چقدر است درجه بندی می شود.  میزان کروسین در زعفران سرگل ممتاز بین 210 تا 265 USP متغیر است که به کیفیت زعفران بستگی دارد.

زعفران درجه یک میزان نرمه و شکستگی خیلی اندکی دارد و رشته های آن ضخیم تر است بنابراین میزان رنگ دهی و عطر آن هم بیشتر خواهد بود.

این نوع از زعفران برای مصارف خانگی، درمانی و صادرات بسیار مورد توجه قرار دارد. این نمونه که از بهترین تولیدات زعفران ایران است در بسته بندی های متفاوت شیشه ای و فلزی ارائه می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *