نگهداری از زعفران

/ / بلاگ
نگهداری از زعفران

نگهداری از زعفران به عنوان گران ترین ادویه جهان بسیار مهم است. اگر دوست دارید زعفران همیشه تازه و خوش عطر بماند باید نحوه نگهداری از زعفران را یاد بگیرید. با ما در زعفران کالا همراه باشید تا با روش های نگهداری از زعفران آشنا شوید.

زعفران چیست؟

زعفران، ادویه رنگ دهنده و خوش عطر غذا یکی از محبوب‌ترین و شناخته‌ترین محصولات ایران است که دارای شهرت جهانی است. این ادویه در انواع زعفران نگین یا سوپر ، زعفران ممتاز ، زعفران سرگل و غیره شناخته می شود.

زعفران چیست؟

زعفران را می توانید در اکثر غذاها و دسرهای معروف ایرانی استفاده کنید. این ادویه علاوه بر این که در پخت و پز غذا استفاده می شود بلکه خواص دارویی بی نظیر و مفیدی را نیز دارد.

زعفران جزو گران قیمت ترین ادویه های موجود در جهان است. تاریخچه این گیاه به کشور خودمان برمی گردد و ایران نیز بزرگ ترین صادر کننده این ادویه به جهان است.

به یاد داشته باشید ادویه زعفران از زمان تولید 2 سال تاریخ مصرف دارد. این میزان، بستگی زیادی به شرایط و نحوه نگهداری دارد. جالب است بدانید زعفران فاسد نمی شود اما به مرور زمان کیفیت آن کاهش پیدا می کند. اگر قصد دارید زعفران فله بخرید باید بدانید کاری بصرفه است اما باید روش نگهداری از زعفران را یاد بگیرید.

روش خشک کردن زعفران برای نگهداری از آن

یکی از روش های نگهداری از زعفران خشک کردن آن است. زعفران خشک شده ماندگاری بالایی دارد. برای این کار ، کلاله زعفران را بین دستمال کاغذ بپیچید و در مکان خشک و گرم قرار دهید. پس از 1 هفته آنها را در درون ظرف درب دار مناسب قرار دهید.

ظرف در بسته برای نگهداری از زعفران

ظروف مناسب نگهداری از زعفران باید دارای چفت و بست مناسب باشد تا از گردش هوا جلوگیری شود. مثلا هنگام خرید زعفران از فروشگاه زعفران کالا برخی از محصولات دارای ظرف فلزی هستند که ضمن شکیل بودن آن ، از خراب شدن زعفران نیز جلوگیری می شود.

فراموش نکنید ظروف پلاستیکی برای این کار مناسب نیستند چون از کیفیت زعفران می کاهند. بهتر است اگر زعفران فله ای دارید ، مقدار آن را در چند ظرف تقسیم کنید تا در مواقع استفاده همه زعفران را در معرض نور و اکسیژن قرار ندهید.

زعفران را در جای تاریک قرار دهید.

نور برای زعفران مناسب نیست. پس بهتر است آن را در جای تاریک با دمای مناسب قرار دهید، نور باعث از دست رفتن رنگ و بوی زعفران می شود. برای فراهم کردن محیط مناسب پیچیدن زعفران در فویل گزینه مناسبی است. بهتر است زعفران را در جایی مثل کابینت چوبی قرار دهید زیرا فلز گرما را جذب و باعث افزایش دما خواهد شد و همچنین در یخچال نیز زعفران رطوبت را پس از خارج کردن از یخچال جذب می کند.

زعفران را دم و سپس فریز کنید

یکی دیگر از روش های نگهداری از زعفران ، فریز کردن آن است. اگر دوست دارید ضمن حفظ زعفران به صورت آماده به مصرف نیز آن را داشته باشید، بهتر است زعفران را آسیاب و دم کنید و سپس فریز کنید، این کار مزایایی از جمله آماده بودن هنگام استفاده به همراه دارد.

دم کردن زعفران به این صورت است که ابتدا آسیاب شده را در ظرفی قرار داده و روی آن آب جوش بریزید ، یا در چای ساز بریزید و در حرارت کم منتظر رنگ دهی باشید.

شرایط مناسب برای نگهداری زعفران

محل نگهداری از زعفران باید خشک و تاریک باشد. دمای مطلوب نیز حدود 20 درجه سانتیگراد و رطوبت کمتر از 40 درصد مناسب است.

در صورت آسیاب زعفران ، حداکثر چقدر می توان از آن استفاده کرد؟

بسته به شرایط نگهداری از آن ، این زمان متفاوت است اما 2 تا 3 سال ممکن است کیفیت خود را حفظ کند.

آیا زعفران تاریخ گذشته قابل مصرف است؟

ضمن اینکه ، این نوع زعفران از کیفیت مطلوبی برخوردار نیست اما مورد منع مصرف ندارد و باید چک شود شرایط نگهداری آن چگونه بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *