نحوه تشخیص زعفران تقلبی و اصل با 5 روش آشنا شوید

/ / بلاگ
خواص زعفران

تشخیص زعفران تقلبی و اصل این روزها به هنر تبدیل شده و قطعا شناخت زعفران اصل می تواند شما را در خرید درست یاری کند. گران بودن قیمت زعفران و مزایای بیشمار این ادویه محبوب باعث شده افرادی سودجو اقدام به ساخت زعفران تقلبی و فروش آن به افراد کنند که متاسفانه به دلیل سخت بودن نحوه تشخیص زعفران تقلبی ، امکان شناسایی آن برای همه افراد وجود ندارد. اما ما در فروشگاه زعفران کالا با این مطلب به شما کمک می کنیم زعفران اصل را بشناسید.

قیمت پایین زعفران تقلبی

یکی از موارد تشخیص زعفران تقلبی قیمت این کالا است. قیمت پایین هر چیزی که اصل آن گران است ، باید موجب شک و تردید شما شود. همچنین برندهای ناشناخته نیز می توانند خطر تقلبی بودن زعفران را به همراه داشته باشد.

شکل ظاهری زعفران برای تشخیص زعفران تقلبی

چشمان خود را دقیق کنید. نخ زعفران اصل رنگی قرمز و تا نک کمی قرمز تر می شود. اگر زعفران قدیمی باشد ، رنگ آن کدر است. دقت داشته باشید زعفران اصل نخ هایی در اندازه یکسان دارد اما رنگ یکسانی وجود ندارد. زعفران با رنگ یکسان ممکن است تقلبی باشد.

نخهای زعفران باید خشک و شکننده باشند ، در کف زعفران باید تکه های شکسته زعفران وجود داشته باشد.

دقت کنید زعفران دسته نیز به شما به جای کلاله نفروشند. نخ ها هر چه به رنگ روشنتر بروند کیفیت آن کمتر است.

طعم و بوی زعفران اصل را بچشید

زعفران اصل طعمی تلخ و کمی گس یا تند و تیز دارد. در صورتی که طعم شیرین احتمالا خبر از جعلی بودن آن دارد. زعفران اصل عطری بین علف خشک و عسل دارد. اما زعفران تقلبی احتمالا بویی ندارد یا بوی کهنگی می دهد که شک دار است.

تاریخ برداشت زعفران مهم است

تاریخ برداشت درج شده بر روی بسته بندی زعفران باید به زمان حال نزدیک باشد.

تشخیص اصل بودن زعفران با آب یا جوش شیرین

یک نخ زعفران را داخل کمی آب قرار دهید؛ اگر پس از برداشتن نخ زعفران از آب رنگ خود را از دست داده بود یعنی تقلبی است.

همچنین اگر مقداری آب و جوش شیرین را مخلوط و سپس زعفران را به آن اضافه کردید و رنگ زعفران آب را قرمز کرد یعنی تقلبی است چون زعفران اصل رنگ این مخلوط را زرد می کند.

نحوه نگهداری زعفران

زعفران را باید در ظرفی نگهداری کنید که به آن هوا وارد نشد، می توانید در یک ظرف شیشه ای و در یک مکان خنک، تاریک و خشک از این ادویه با ارزش و پر خاصیت نگهداری کنید. دمای مناسب برای ذخیره سازی زعفران، دمای زیر 68 درجه سانتی گراد است و لازم است رطوبت محیط کمتر از 40 درصد باشد.

مثل دیگر گیاهان و ادویه ها، زعفران نیز حساسیت زیادی را در مقابل نور از خود نشان می دهد، به همین علت اگر در ظرف از این ادویه نگهداری می کنید بهتر است دور ظرف را با فویل آلومینیومی بپوشانید تا این ادویه را در بهترین حالت ذخیره کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *