آشنایی با عطاری

/ / بلاگ

عطاریعطاری

داروهای گیاهی، طب سنتی

شغل عطاری یک پیشه قدیمی بوده و با گذشت زمان نیاز مردم به آن همچنان پا برجاست. این شغل سود و مزایای زیادی با خود به همراه دارد.

عطاری چیست و عطار چه دانش و مهارت هایی باید داشته باشد؟

عطاری یک شغل و پیشه بسیار قدیمی است. در این مغازه انواع گیاهان دارویی، عرقیات، ادویه و دانه های درمانی وجود داشته و در اختیار افراد قرار می گیرد. برای درمان بیمار هایی که زیر نظر پزشک طب سنتی هستند، داروهای گیاهی تجویز می شوند.

تعداد گیاهانی که خاصیت درمانی دارند در طبیعت کم نیست. شناخت این داروهای گیاهی و اثر درمانی آنها، نیاز به تخصص و گذراندن دوره های آموزشی زیادی دارد. تجویز نادرست این داروهای طبیعی و عدم آگاهی از اثر درمانی آنها، عواقب جبران ناپذیری را برای بیمار سبب خواهد شد.

مدیر دفتر کل طب سنتی وزارت بهداشت، پشت سر گذاشتن دوره های آموزشی شناخت داروهای گیاهی را در انجمن علمی طب سنتی ، اجباری کرده است. با گذراندن این دوره های آموزشی و دریافت مدرک معتبر، مجوز تاسیس عطاری به فرد مذکور داده خواهد شد. این شغل نیاز هر قشر از جامعه می باشد و وجود آن در هر شهر یا روستایی برای مردم لازم و ضروری است.

آنچه در یک عطاری یافت می شود

افراد زیادی برای خرید اقلام مورد نیاز خود به عطاری مراجعه می کنند. خانم های خانه دار، بیماران، پزشکان طب سنتی، ورزشکاران، مادران، آرایشگرها و … . در واقع در این مغازه خیلی از اقلام یافت می شود. مزیتی که محصولات موجود در عطاری دارند، ارگانیک بودن آنهاست. برخی از این مواد غذایی که در سوپر مارکت ها به صورت بسته بندی وجود دارند، در عطاری ها به صورت فله ای و بدون مواد نگهدارنده به فروش می رسند.

عطاری

تنوع بالای محصولات در یک عطاری

محصولاتی که در عطاری ها قابل تهیه و خرید هستند، به شرح زیر می باشد:

  • مواد غذایی شامل: انواع آرد از جمله آرد نخودچی،نشاسته؛ آرد گندم و جو و …، عناب، سنجد و …
  • ادویه ها و طعم دهندگان: دارچین، زردچوبه، هل، زعفران، آویشن، فلفل، انواع نمک ( دریاچه، جهرم و … )، جوز هندی، زنجبیل تر و خشک و … .
  • سبزیجات خشک شده: گل محمدی، نعنا، شوید، باقالی و …
  • میوه های خشک شده: آلو، زرشک، مویز، انجیر، پر هلو، زرد آلو و …
  • داروهای گیاهی: از جمله رزماری، اسطوخودوس، بومادران، مریم گلی و … .
  • دمنوش ها و چای: گل گاو زبان، چای قرمز، چای سبز، سنبلتیو و …
  • مواد آرایشی و بهداشتی: انواع صابون و شامپو های گیاهی، حنا، وسمه و …
  • محصولات تناسب اندام: یونجه، تخم کتان، قهوه سبز، سویق، قویت
  • انواع روغن: بادام، آرگان، کرچک و …

مزایای شغل عطاری

فردی که به شغل عطاری علاقه مند شده و به آن مشغول می شود، در قیاس با اغلب مشاغل دیگر از بسیاری مزایا بهره مند می گردد. از جمله مزایای این شغل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گیاهان دارویی و ادویه ها تاریخ مصرف نداشته، خراب یا فاسد نمی شوند و ماندگاری بالایی دارند.
  • به دلیل خشک بودن اغلب مواد موجود در عطاری، احتمال فاسد شدن یا ازبین رفتن در آنها وجود نداشته و کلیه این مواد حتی تا چند گرم آخر، قابل استفاده هستند.
  • امکان کسب سود بیشتر با کسب علم و تولید داروهای گیاهی ترکیبی مفید و پرکاربرد ، صابون و لوازم آرایشی گیاهی

شغل عطاری و مزایایی که دارد

  • به دلیل تخصص و تجربه ای که این شغل نیاز دارد، احتمال پیدا شدن رقیب کاری کمتر وجود دارد.
  • با داشتن گیاهان و مواد با کیفیت و تازه، مشتریان وفادار زیادی پیدا خواهید کرد.
  • چنانچه خود را با تکنولوژی همراه کرده و کار خود را به صورت آنلاین معرفی کنید، فعالیت شما تنها به یک شهر محدود نشده و کل کشور به مشتریان ثابت شما تبدیل خواهند شد.
  • علم شناخت داروهای گیاهی به کشورهای زیادی مربوط می گردد. با سفر و بالا بردن آگاهی خود، به یک عطار و دارو شناس خاص و بی نظیر تبدیل خواهید شد.

فروش دارو و محصولات گیاهی به صورت آنلاین، پیوند بین دنیای قدیم با علم جدید

در دنیای امروزی، فضای مجازی، مرزها و فاصله ها را در نوردیده است. همواره همگام و همراه شدن با تکنولوژی، موفقیت یک فرد در شغل و پیشه اش را تضمین خواهد کرد. شغل عطاری نیز از این قاعده مستثنی نیست. امروزه عطار های زیادی با برندها و اسامی متنوع، محصولات، خدمات و فروش خود را به صورت آنلاین به انجام می‌رسانند.

بسیار اتفاق می افتد که در روستا یا شهرک های دور افتاده دسترسی به بسیاری از محصولات و داروهای گیاهی به سادگی میسر نمی باشد. فروش آنلاین محصولات پزشکی، گیاهی این مشکلات را برطرف نموده است. افراد با انتخاب دارو یا کالای مورد نظر خود و پرداخت آن به صورت آنلاین، در اسرع وقت و بدون نگرانی مرسوله خود را با بسته بندی های استاندارد و کاملا بهداشتی، درب منزل تحویل خواهند گرفت.

شما به عنوان یک عطار و داروشناس، به سادگی می توانید با بیماران خود مشاوره های تلفنی و آنلاین برقرار کرده و داروهای گیاهی مورد نیاز را به دست آنها برسانید. بدین ترتیب رضایت خاطر کله خریداران شما به خوبی فراهم شده و آنها را به مشتریان ثابت و وفادار تبدیل خواهد کرد.

دارو گیاهی

آویشن،کاسنی،پونه،نعناع

دارو گیاهی به نوعی از داروها گفته می شود که گیاهان دارویی به عنوان مواد اولیه برای تولید آنها به کار می روند.

توضیحاتی در مورد دارو گیاهی

دارو گیاهی به داروهایی اطلاق می شود که برای تولید آنها از هیچ ماده شیمیایی استفاده نشده باشد. معمولا در تولید این نوع داروها از ساقه، ریشه، برگ و یا پوست گیاهان دارویی استفاده می شود. برخی از داروهای گیاهی فقط از یک گیاه تهیه شده اما بعضی دیگر ممکن است از ترکیب چند گیاه دارویی مختلف تهیه گردند. شناسایی گیاهان و خواص دارویی آنها از سال های بسیار دور رایج بوده و این علم را نمی توان علم جدیدی دانست. اما پیشرفت علم در تولید این نوع داروها نیز تاثیرگذار بوده و این پیشرفت باعث شده تا حجم تولید داروهای گیاهی نسبت به گذشته بسیار بیشتر شود.

دارو گیاهی

دارو گیاهی را نیز مانند داروهای شیمیایی باید به دستور متخصص و طبق شیوه صحیح و اصولی مصرف کرد. در صورتی که خودسرانه بخواهیم از داروهای گیاهی استفاده کنیم، ممکن است نتیجه مورد نظر حاصل نشود. علاوه بر عدم نتیجه گیری از مصرف خودسرانه داروهای گیاهی ممکن است مشکلاتی را نیز برای افراد به وجود آورند. بدین ترتیب نباید فقط به این خاطر که دارو گیاهی بوده، با این پیش فرض که داروهای گیاهی هیچ گونه ضرری ندارند به روش دلخواه از آن استفاده کنیم. بدون ضرر بودن این داروها به شرطی است که طبق اصول و قواعد استاندارد مصرف شوند.

علت استفاده از گیاهان در داروسازی

بسیاری از افراد گمان می کنند که دارو گیاهی محدود به استفاده از چند گیاه دارویی برای درمان بیماری های جزئی و به اصطلاح، خود درمانی است. اما تحقیقات دانشمندان بر روی خواص گیاهان دارویی باعث شده تا در حال حاضر حدود 25 درصد از داروهایی که در ایالات متحده ساخته می شوند، پایه گیاهی داشته باشند. داروهای گیاهی در سال های اخیر در کل دنیا طرفداران زیادی پیدا کرده و این موضوع باعث شده تا شرکت های داروسازی نیز تمرکز بیشتری بر روی این نوع از داروها داشته باشند.

علت اصلی که باعث شده دارو گیاهی ارزش و اهمیت بسیار بالایی هم در طب سنتی و هم در طب رایج داشته باشد، نداشتن عوارض احتمالی و یا ناچیز بودن عوارض آنها نسبت به داروهای شیمیایی می باشد. داروهای شیمیایی معمولا بر روی یک ارگان تاثیر مثبت داشته اما ممکن است مضراتی برای یک یا چند ارگان دیگر بدن داشته باشند. این موضوع باعث شده تا افرادی که نیاز به استفاده مداوم دارو دارند، با مشکلات جدی و بعضا جبران ناپذیری مواجه شوند. داروهای گیاهی بسیار کم خطر بوده و برای مواقعی که مصرف طولانی مدت یک دارو نیاز است، گزینه مناسب تری به شمار می روند.

داروگیاهی

معرفی برخی از گیاهان مورد استفاده در تولید انواع دارو گیاهی

یکی از رایج ترین گیاهانی که در تولید دارو گیاهی کاربرد دارد، آویشن است. این گیاه تاثیر بسیار زیادی در بهبود سرفه و سرماخوردگی دارد. البته خواص دیگری همچون کاهش چربی و فشار خون نیز برای این گیاه ذکر شده است. از آویشن برای تولید داروهای موثر در درمان بی خوابی و همچنین رفع سردرد نیز استفاده می شود.

کاسنی یکی دیگر از گیاهان دارویی بسیار مفید به شمار می رود. معمولا از کاسنی برای رفع گرما و عطش استفاده می شود. تقویت کبد و کلیه برای همه افراد از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. کبد و کلیه نقش اساسی در عملکرد سایر ارگان های بدن دارند. با توجه به تاثیر بسیار مطلوب کاسنی بر روی کبد و کلیه، معمولا داروهای گیاهی مختلفی با استفاده از این گیاه برای کبد و کلیه ساخته شده است.

  • پونه و نعناع

پونه و نعناع دو گیاه بسیار پر خاصیت برای سیستم گوارش انسان به شمار می روند. این دو گیاه با تقویت دستگاه گوارش می توانند تاثیر بسیار زیادی در بهبود عملکرد آن داشته باشند. در ترکیبات بسیاری از داروهای گیاهی که برای سیستم گوارش تولید شده اند، پونه و نعناع وجود دارند.

داروگیاهی

تفاوت داروهای گیاهی و گیاهان دارویی

دارو گیاهی به داروهایی گفته می شود که پس از انجام تحقیقات گسترده توسط تیم های مختلف بر روی خواص یک گیاه بر روی بیماری خاصی تولید می شود. معمولا ساخت داروهای گیاهی توسط کارخانجات داروسازی معتبر انجام می شود و پروسه تولید استاندارد و بهداشتی می باشد. این داروها در برخی موارد ممکن است از نظر ظاهری شباهت هایی به داروهای شیمیایی داشته باشند؛ اما خواص آنها بسیار بیشتر و خطرات آنها بسیار کمتر از داروهای شیمیایی می باشد.

گیاهان دارویی معمولا به صورت کاملا طبیعی و بدون هیچ گونه فرآوری بسته بندی و به بازار عرضه می شوند. معمولا گیاهان دارویی را باید به شکل جوشانده مورد استفاده قرار داد. استفاده از داروهای گیاهی نسبت به گیاهان دارویی ساده تر بوده و خواص آنها نیز کاملا یکسان است. انتخاب صحیح داروهای گیاهی و استفاده درست و اصولی می تواند اثربخشی آنها را بسیار بیشتر نماید. با توجه به اهمیت موضوع، بهتر است هیچ گونه دارویی چه از نوع گیاهی و چه از نوع شیمیایی به صورت خودسرانه مصرف نشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *